Makanan Anti Estrogen Untuk Masalah Rahim Seperti Cyst & Fibroid. Amalkan Mengambil Setiap Hari...

Tanda-tanda penyakit seperti senggugut kronik, perut membuncit, pendarahan yang banyak, sakit ketika bersama suami dan kerap kencing tidak dirawat segera sehingga menjadi parah malah ada yang terpaksa dibuang rahim.

Image: Health Magazine
Jadi ada baiknya masalah sebegini perlu dirawat sebelum menjadi parah. Menurut Dr Hamid Arshat, ada beberapa tips pemakanan yang baik untuk mengelak serta memulihkan masalah rahim ini berlaku.

Ketumbuhan berpunca dari hormon estrogen yang berlebihan

Sebenarnya hormon estrogen yang berlebihan dalam badan wanita boleh menyebabkan masasah ketumbuhan seperti cyst dan fibroid. Bagi mengurangkan penghasilan hormon yang berlebihan, pesakit harus peka dengan pengambilan makanan yang betul.

Image: Yahoo.com
Berikut merupakan senarai makanan anti estrogen yang mengandungi aromatase inhibitor dan boleh menghalang pembentukan estrogen yang disarankan oleh Dr Hamid Arshad.

Senarai makanan anti estrogen

Kacang almond, peanuts, gajus, lemon, limau nipis, bawang merah, buah delima, minyak zaiton, cendawan, oats, teh hijau, brokoli, bak choy, lobak putih, kobis, anggur merah

Selain itu pesakit digalakkan mengambil supliment seperti yogurt, kimchi, tapai, bawang putih, kunyit, bawang merah, spirulina, chorella, sayur hijau seperti bayam, sawi, salad, minyak kelapa dara, kucai dan saleri, bluberries, black currant, maca, fax seeds.

Image: Manfaat.co.id
Bagi mempercepatkan kesembuhan masalah rahim, kaum wanita juga disarankan untuk mengambil suplimen seperti kalsium, multivitamin, vitamin C dan E serta minyak ikan omega 3.

Image: Bukalapak.com
Sekian perkongsian saya pagi ini, semoga bermanfaat untuk semua pembaca blog PSP, jangan lupa like page kami dan follow fb saya Donny bin ien.

Sumber dari Sinar Harian dan Dr Hamid Arshat

0 Response to "Makanan Anti Estrogen Untuk Masalah Rahim Seperti Cyst & Fibroid. Amalkan Mengambil Setiap Hari..."

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel